„Tko izgubi dobitak, dobije gubitak” – jesu li poslovna ulaganja poput igara na sreću?

„Tko izgubi dobitak, dobije gubitak” – jesu li poslovna ulaganja poput igara na sreću? 960 720 nabavaplus


„Tko izgubi dobitak, dobije gubitak” – jesu li poslovna ulaganja poput igara na sreću?

Na ovu mudrost iz Alana Forda podsjetio me nedavni poziv na dostavu projekata putem kojih mali i srednji poduzetnici mogu, između ostalog, nabaviti softver kako bi optimizirali poslovne procese, poboljšali interakciju s kupcima i dobavljačima te učinkovitije organizirali posao. Tijekom kolovoza većina nas je bila raštrkana po obali, pa ipak, imala sam poziva, bilo je savjetovanja, diskusija… Isplati li se uložiti trud, utrošiti vrijeme (i živce), angažirati savjetnika – a sve to nešto i košta, kad ishod ne ovisi o nama? Pobjeda ili poraz, dobitak ili gubitak – nije uvijek sve samo u našim rukama. Ponekad treba imati i sreće.

Zakon kaže: igrom na sreću smatra se igra u kojoj se za uplatu određenog iznosa sudionicima pruža mogućnost stjecanja dobitka u novcu, stvarima, uslugama ili pravima, pri čemu dobitak ili gubitak ovisi pretežito o slučaju ili nekom drugom neizvjesnom događaju.

Sreća ili vještine

U kratkom roku sreća može imati veliku ulogu u određivanju rezultata ulaganja. Može biti prisutna u lutriji, kartaškim igrama, pa i u poslovnoj strategiji. No, sreća je kratkog vijeka. Dugoročno, rezultati ovise o našoj stručnosti i vještinama, pri čemu sreća ima malu ili gotovo nikakvu ulogu. Ako svoje projektne aktivnosti postavimo na liniju koja na jednom kraju ima svu sreću, a na drugom svu stručnost i vještine, aktivnosti će se koncentrirati na strani stručnosti. U životu, pa i u poslu, uglavnom balansiramo između ovih krajnosti.

Aktivnost nabave softvera za poslovne procese baš ne bi bilo mudro prepustiti pukoj sreći. Ako ne znamo što tražimo i koji problem stvarno rješavamo, onda u obzir mogu doći svi ili nijedan softver. No ako smo stručni u svom području, poznajemo poslovanje i kritične točke, onda vrlo brzo možemo procijeniti koji su softveri i dobavljači potencijalno dio rješenja našeg problema.

Nije u šoldima sve

Za pokretanje projekta, a tu mislim i na implementaciju softvera za nabavu, bitno je pripremiti kvalitetnu projektnu dokumentaciju i dobiti sredstva/budžet. Za uspješnu provedbu projekta ne bismo trebali upasti u zamku pretjeranog administriranja kako projekt ne bi bio sam sebi svrha. Moji najuspješniji projekti implementacije softvera za nabavu bili su oni u kojima smo se usredotočili na procese.

Ipak, zbog toga što je mnogi podcjenjuju, Nabavi nerijetko nedostaje hrabrosti pa propušta priliku biti kreativna u iznalaženju rješenja. Često se softveri za nabavu implementiraju tako da se ne poremeti ustaljeno poslovanje drugih poslovnih jedinica, a poslovni procesi se nedovoljno propituju. Vidjela sam primjere neuspješnih implementacija softvera u koje je uloženo puno novaca i vremena, a čiji je rezultat bila još veća neučinkovitost i nezadovoljstvo korisnika. Sam softver neće riješiti problem ako imamo komplicirane procese.

No na uspjeh projekta i transformaciju još više utječu ponašanja i osjećaji ljudi – nesigurnost, strah i otpori promjenama. Potrebno je dosta komunicirati kako bi se uvjerilo ljude u koristi koje promjena ponašanja može donijeti organizaciji. Kada proces nabave nije učinkovit, tvrtke mogu izgubiti prilike za uštedu vremena i novca.

If you are not afraid of losing, nobody can ever beat you – Sandeep Maheshwari

Dugoročno se na sreću ne možemo osloniti pa bi osobe s više znanja i vještina trebale imati bolje rezultate i smanjiti ovisnost o neizvjesnim događajima. Kako bismo izbjegli gubitak, implementacijom softvera trebamo iskoristiti što više prilika za dobitak.

Be playful! Najrizičnija strategija u svijetu koji se stalno mijenja je ne riskirati.

 

Newsletter Nabave Plus

Pretplati se i primaj obavijesti o objavama, događanjima i pogodnostima Nabave Plus.